W bieganiu niby nie ma nic trudnego. Jednak niektórym ciężko jest wytrwać dłużej niż kilka tygodni w biegowym postanowieniu. Czy jest to aż tak trudne? Nie, jeśli podejdziemy odpowiednio do treningu.

Bieganie dla początkujących – 10 cennych wskazówek

1. Wyznacz sobie cel

Często samo postanowienie, że chcemy, np. schudnąć może być mało skuteczne. Jeśli chcemy schudnąć, określmy konkretnie – 5 kg. Dzięki temu, wiadomo do czego konkretnie dążyć. Mierzalne cele są trochę jak wchodzenie po drabinie. Wchodzisz od dołu, szczebel po szczeblu. Cieszysz się, że jesteś coraz dalej, wyżej, ale docelowo wiesz, że chcesz wejść na samą górę drabiny. I to jest właśnie ten konkretny cel, do którego prowadzą małe kroki i kolejne szczeble. Jeżeli Twój cel jest związany z bieganiem, nie nastawiaj się, że za miesiąc przebiegniesz półmaraton lub zaczniesz biegać maratony. Tu podobnie cierpliwość i metoda małych kroków, pozwoli z satysfakcją spełnić swoje marzenie. Najlepiej, aby cel nie był zbyt odległy w czasie, ponieważ wtedy łatwiej się zniechęcić.

Bieganie dla początkujących - 10 porad, które pomogą osiągnąć cel
Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

2. Nie ścigaj się

Każdy z nas ma w sobie żyłkę do rywalizacji. Lubimy wygrywać. To uczucie, satysfakcji i radość jest jak narkotyk, chce się więcej i więcej. Jednak należy pamiętać, że do zwycięstwa najczęściej prowadzi ciężka praca. Trening biegowy to proces długofalowy. Jeśli Twój znajomy biega już od jakiegoś czasu, nie dziw się, że nie dotrzymujesz mu kroku. Jednak to może się zmienić jeśli będziesz systematycznie i sumiennie trenować.

3. Pamiętaj o rozgrzewce przed treningiem

Dobrze jest wykonać krótką rozgrzewkę planując trening biegowy. Dzięki niej przygotujesz ciało do wysiłku jaki masz za chwilę w planach. Rozgrzewka pobudza układ nerwowy, układ krążenia czy też układ oddechowy, a także przyspiesza przemianę materii. Mięśnie są rozgrzane i zmniejsza się ryzyko kontuzji.


4. Co kilka dni zmieniaj trasę biegu

Bieganie dla początkujących - 10 porad, które pomogą osiągnąć cel
Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

Nawet jeśli na początku wydaje Ci się, że nogi niosą Cię jak na skrzydłach, a muzyka nadaje rytm. Nic nie jest w stanie Cię zatrzymać, endorfiny szaleją… To możesz być pewny, że za kilkanaście treningów na myśl o tym, że masz zrobić trening biegowy na nawet najbardziej malowniczej, ale wciąż tej samej trasie, będziesz szukał wymówki, aby zostać w domu.

5. Trening siłowy – włącz go do swojego planu

Trenując bieganie często zapominamy, że pomimo nazwy, bieganie to nie wszystko. Nie jest tajemnicą, że podczas biegania, obciążeniom ulegają nogi, ale także mocno męczą się…ręce i wszystkie mięśnie. Trening siłowy pozwoli wzmocnić organizm, co wpłynie pozytywnie na efekty treningu.

6. Obowiązkowo po każdym treningu – rozciąganie

Bieganie dla początkujących - 10 porad, które pomogą osiągnąć cel
Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

Rozciąganie po każdym treningu pozwala m.in.: zmniejszyć napięcie zmęczonych mięśni czy też chroni przed kontuzją. Więcej na temat zalet rozciągania przeczytasz >>> Dlaczego rozciąganie jest ważne.

 

 

7. Dużo i często = szybkie efekty. Nic bardziej mylnego

Tu znów wracamy do biegowej cierpliwości. Jeśli już na samym początku zaczniesz zbyt dużo i ciężko trenować, nabawisz się albo kontuzji albo przemęczenia czy też przetrenowania i zniechęcenia lub wszystkiego na raz… Jeśli trenujesz z planem treningowym lub założyłeś, że dziś masz do przebiegnięcia spokojne 5 km to tak zrób. Nie biegnij dłużej czy dalej, nawet jeśli czujesz się na siłach. Plan ma to do siebie, że z góry określa treningi, które pozwolą osiągnąć konkretny, końcowy cel. W bieganiu nie ma drogi na skróty.

8. Nie podjadaj

Bieganie dla początkujących - 10 porad, które pomogą osiągnąć cel
Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

Jeśli biegasz po to, aby zadbać o swoją sylwetkę, formę i kondycję, nie podjadaj. Często zdarza się tak, że osoby, które zaczynają trenować uważają, że ich dieta nie dotyczy bo przecież kalorie spalą na treningu. Nic bardziej mylnego! Dieta to podstawa dobrego treningu. Zresztą nie jest tajemnicą, że zbilansowana i skuteczna dieta, pozwala osiągać lepsze wyniki sportowe.

 

9. Pamiętaj o regeneracji

Bieganie dla początkujących - 10 porad, które pomogą osiągnąć cel
Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

Pamiętaj, że odpoczynek i regeneracja to bardzo ważne elementy treningu biegacza. Zmęczone mięśnie są osłabione więc zmniejsza się ich wydolność i zwiększa ryzyko kontuzji. Na początku przygody z bieganiem najlepiej jest trenować co dwa dni, robiąc sobie jeden dzień przerwy na odpoczynek.

10. Rób swoje i ciesz się tym

Chyba nie za często się o tym wspomina, ale to nie rekordy i życiówki są najważniejsze. To radość z aktywności jaką jest bieganie. Jeśli jesteś zadowolony ze swojego biegania i daje Ci ono satysfakcję to wcale nie musisz być szybszy od swojego sąsiada. Nie musisz biegać dalej niż Twoja znajoma z pracy. Najważniejsze jest pokonywanie siebie i swoich barier wychodząc na każdy trening oraz satysfakcja po nim. Jeśli bieganie będzie sprawiało Ci przyjemność to na pewno zostanie w Twoim życiu na dłużej.

Jak zacząć biegać?

Przede wszystkim mądrze i spokojnie. Mnie też czasem brakuje cierpliwości i chciałabym biegać szybciej czy dalej już, ale niestety tak się nie da. Jednak gwarantuję, że warto trenować, aby poczuć tę niesamowitą satysfakcję z pierwszych 5, 10, 15 kilometrów, półmaratonu czy maratonu. Bieganie dla początkujących to często duże wyzwanie, ale jak najbardziej możliwe do zrealizowania.

Powodzenia i do dzieła! 🙂



freedom_martya_w Image Banner 728 x 90
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułKorona Maratonów Polskich czyli biegacze w walce o ukoronowanie
Następny artykułKoktajle na odchudzanie – najpopularniejsze przepisy
Małgorzata Stankiewicz
Zakochana w sporcie i podróżach. Właścicielka mopsa - Mopsiaka, który jest jej najlepszym towarzyszem w chwilach lenistwa, jeśli już uda jej się takie znaleźć. Biega maratony, ale nie tylko. W 2015 roku zdobyła Koronę Polskich Maratonów, a w 2016 zadebiutowała w triathlonie. Ukończyła 70.3 Herbalife Ironman Gdynia. Obecnie marzy zmierzeniu się z pełnym dystansem Ironman.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here