Jesień to niełatwy czas nie tylko dla biegaczy. Dni są chłodniejsze i szybciej robi się ciemno. Przeczytaj, jak skutecznie zmotywować się do biegania oraz na co zwrócić uwagę planując w tym czasie treningi.

Bieganie jesienią to na pewno nie czas na bicie rekordów życiowych. To moment, kiedy budujemy formę na wiosnę i lato. Każdy biegacz wie, że jeśli uda nam się przepracować treningowo sumiennie jesień i zimę, mając odpowiednio mocną motywację,  to na wiosnę i lato zbierzemy satysfakcjonujące dla nas żniwa w postaci wyników i celów, jakie sobie założyliśmy.

Bieganie jesienią z odpowiednio mocną motywacją to podstawa

Poranne czy wieczorne treningi w okresie letnim to z reguły sama przyjemność. Często wcale nie potrzeba budzika, aby wstać rano na trening. Po pracy też łatwiej zmobilizować się do wysiłku. Jednak jesienią, kiedy rano jest nie tylko szaro i buro, często też jest zimno, a niekiedy także pada. Wizja takiego treningu raczej nie napawa radością i optymizmem. Ale to wcale nie oznacza, że jesteśmy z góry skazani na porażkę.

Wskazówki, które sprawią, że bieganie jesienią będzie łatwiejsze

  • Bardzo często treningi biegowe odbywamy w pojedynkę. Głównie dlatego, że dostosowujemy je do swojego planu dnia. Jednak wiadomo, że wtedy też łatwiej sobie odpuścić. Dlatego warto poszukać towarzysza do treningów i umawiać się na wspólne bieganie. Mając zobowiązanie wobec innej osoby, łatwiej nam będzie zmotywować się do wyjścia na trening.
  • Myśl pozytywnie i znajdź dla siebie choć jedną mocną motywację, którą będziesz przypominać sobie w momencie natłoku demotywujących myśli… Możesz pomyśleć, że dobrze przepracowana treningowo jesień, da bardzo satysfakcjonujące efekty i rezultaty na wiosnę. Czas i tak upłynie, a przekładanie treningu i szukanie bardziej sprzyjających okoliczności nie przyniesie nic dobrego. Przekładając swój trening, niczego nie zyskujesz. Ktoś inny w tym czasie robi swoje zadania, nie szuka wymówek, a Ty widząc czyjąś pracę i motywację, możesz mieć potem pretensję tylko do siebie, że przecież mogłeś wyjść pobiegać. Szukaj swoich własnych pozytywów i nie myśl o negatywach, bo takie zawsze się znajdą.
  • Planując poranny trening, dzień wcześniej przygotuj sobie strój do biegania i wszystkie akcesoria do biegania jakich będziesz potrzebować. Zakładając, że poranne wstawanie nie będzie należało do najłatwiejszych, postaraj się usprawnić sobie wszystkie czynności, które musisz wykonać, przed wyjściem na trening. Poranna walka z czasem, a do tego zastanawianie się, gdzie masz buty do biegania, spodnie do biegania i gdzie podziała się kurtka do biegania, sprawiają, że niepotrzebnie stracisz wiele cennego czasu. Jeżeli natomiast przygotujesz dzień wcześniej i położysz w jednym miejscu, cały swój strój do biegania, wyjście na trening zajmie Ci naprawdę niewiele czasu.
  • Budzikom śmierć… Na pewno każdy kojarzy piosenkę, którą śpiewał Andrzej Piaseczny. To często pierwsza myśl, kiedy rano słyszymy dzwoniący budzik… Drzemka… Jedna, druga, czasem trzecia… A potem często nie dość, że walczymy z czasem, aby nie spóźnić się do pracy, to o treningu nie ma już nawet mowy. Jaki jest na to sposób? Najlepiej położyć budzik w takim miejscu, które zmusi nas do wstania z łóżka, aby móc go wyłączyć. A kiedy już wstaniesz, to najgorsze masz już za sobą, więc zamiast włączyć drzemkę, będziesz mógł przebrać się i wyjść na trening.

Nie daj się przeziębieniu

Bieganie jesienią - praktyczne porady
Bieganie jesienią – praktyczne porady

Wiadomo, że bieganie jesienią to czasem większa szansa na złapanie przeziębienia. To, co na pewno ważne to, aby nie zgrywać bohatera. Jeśli tylko zdarzy się tak, że poczujesz się trochę gorzej, lepiej odpocznij i wykuruj się przez kilka dni. Lepiej trenować, kiedy jesteśmy zupełnie zdrowi, ponieważ nawet małe przeziębienie, które nie zostanie wyleczone, może odezwać się w przyszłości większą infekcją, która wykluczy nas z treningów na dłuższy czas niż tylko kilka dni. Hart ducha i bohaterstwo lepiej zachować na inne okazje, np. na zawody, niż treningi z przeziębieniem.

Dieta i zdrowe odżywianie nie zapada w sen zimowy

Bieganie jesienią - praktyczne porady
Bieganie jesienią – praktyczne porady

Jesienią z powodu niższych temperatur często odczuwamy większy apetyt. Jednocześnie mamy mniej zapału na stanie w kuchni i wymyślanie kolejnych potraw. Szybkie jedzenie kusi, a usprawiedliwieniem dla niego staje się znane wszystkim, nie tylko biegaczom powiedzenie, że spalimy na treningu. Niestety nie tędy droga. Z jedzeniem jest jak z motywacją do biegania, trzeba zmobilizować się do dbania o odpowiednią dietę, bo to ona w dużej mierze składa się na jakość naszych treningów, motywację do nich i późniejsze efekty. Produkty, po jakie warto sięgać jesienią to na pewno kasze, warzywa, makarony, ryby, ziarna czy orzechy. Unikajmy natomiast słodyczy.

  • Przeczytaj też >>> Bieganie dla początkujących – 10 porad, które pomogą osiągnąć cel

Przemyślany ubiór to mniejsze ryzyko przeziębień

Odpowiedni ubiór na każdą porę roku to bardzo ważny element udanego i dobrego treningu. I choć potocznie można spotkać się z opinią, że wystarczy jakakolwiek kurtka do biegania, a pod nią koszulka czy bluza to nie do końca jest zgodne z prawdą. Oczywiście, nie chodzi o to, aby zaraz kupować sprzęt z najwyższej półki, ale dobrze jest zwracać uwagę na to, w co się ubieramy. W okresie jesienno zimowym na pewno warto ubierać się na tzw. „cebulkę”, a rzeczy, które mamy na sobie powinny być termoaktywne. Powód jest prosty. Chodzi o odpowiednie odprowadzanie wilgoci podczas wysiłku. Kto nie wierzy, może spróbować nałożyć na siebie bawełnianą koszulkę, na nią bluzę i kurtę, a szybko przekona się, że bawełna wchłonie całą wilgoć i nie dość, że stanie się ciężka i niewygodna to przede wszystkim wychłodzi nasz organizm.Teraz wystarczy, aby nas przewiało i przeziębienie gwarantowane. Odzież do biegania powinna być oddychająca i naprawdę warto korzystać z tego, co oferują nam najnowsze technologie. Ważne, aby odzież termiczna przylegała do ciała, czyli była obcisła, bo tylko wtedy będzie spełniała swoje zadania i odprowadzała wilgoć na zewnątrz.

Bieganie jesienią - praktyczne porady
Bieganie jesienią – praktyczne porady

Ekwipunek jesiennego biegacza

Trzeba też pamiętać o czapce do biegania. Przez głowę może uciec nam nawet 40% ciepła. I tu podobnie, na pewno warto unikać czapek bawełnianych.

Kurta do biegania to także istotny element naszego biegowego ekwipunku. Na jesień warto, aby była ona przeciwdeszczowa, ponieważ wiadomo, że o tej porze roku nietrudno o to, aby podczas biegania złapał nas deszcz.

Jesienią o buty biegowe także trzeba zadbać. W tym okresie może zdarzyć się tak, że częściej będą one przemoczone. Aby je wysuszyć, nie należy stawiać ich na kaloryferze. Wystarczy postawić je w ciepłym pomieszczeniu, pozwalając im spokojnie wyschnąć.

To o czym także warto pamiętać to rękawiczki do biegania. W chłodniejsze dni ochronią dłonie, które szczególnie podczas dłuższych treningów mogą się szybko wychładzać. Nie zajmują one wiele miejsca więc w razie, gdyby okazało się, że jest nam za ciepło, możemy je zdjęć i schować do kieszeni.

Skarpetki też powinny wyższe, takie, aby chroniły ścięgna Achillesa. W tym elemencie także nietrudno o przeziębienie. Stopki zostawmy sobie raczej na cieplejsze pory roku.

  • SPRAWDŹ >>> Muzyka do biegania – 20 utworów motywujących do treningu

Bądź widoczny

Na koniec kwestia niezwykle ważna, a nie każdy o niej pamięta. Bieganie jesienią wymaga od nas tego, abyśmy byli widoczni na drodze. Często biegacze mają słuchawki na uszach i nie zawsze słyszą, co się dzieje wokół. Warto słuchać muzyki tak, aby słyszeć odgłosy otoczenia. Pamiętajmy też o odblaskach. Odzież do biegania, najczęściej ma elementy odblaskowe, mimo tego dobrze jest umieścić inne elementy odblaskowe na nogach czy rękach, aby kierowcy nie mieli problemu z zobaczeniem nas na trasie.

Jesień ma swoje uroki, piękne kolorowe liście, klimat, którego nie ma żadna inne pora roku. Wszystko jest tak naprawdę kwestią naszego podejścia i tego, jak my sami będziemy myśleli o treningach w tym czasie. Pozytywne nastawienie to często najważniejszy element tego, aby bieganie jesienią było dla nas przyjemnością, z której będziemy czerpać radość.



freedom_martya_w Image Banner 728 x 90

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here