Nie od dziś wiadomo, że odpowiednie jedzenie przed bieganiem jest tak samo ważne, jak dobre paliwo dla Twojego samochodu. Na oparach nawet najlepsze auto daleko nie pojedzie. Podobnie biegacz bez odpowiedniego posiłku za daleko nie pobiegnie.

Co jeść przed bieganiem? Oczywiście, jeśli w planie masz bieg na 5 km, to zapewne nie potrzebujesz do tego specjalnego planu żywieniowego. Jednak, mimo wszystko warto wiedzieć, co jeść przed treningiem, aby nawet na krótszych trasach mieć siłę i aby dzięki temu cały wysiłek był satysfakcjonujący i przyniósł nam spodziewany efekt.

Co jeść przed bieganiem – ważne wskazówki dla biegaczy

Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady
Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady

Istnieją ogólne zasady, jeśli chodzi o dietę i trening. Jednak warto od razu na początku zaznaczyć, że każdy organizm jest inny i każdy z nas na różne produkty może reagować inaczej. Dlatego warto po prostu sprawdzić na sobie, jakie produkty i posiłki są dla nas najlepsze. Znając lepiej swój organizm unikniemy też przykrych niespodzianek podczas zawodów czy treningu. Nic tak nie demotywuje i nie złości, jak zejście z trasy zawodów czy wcześniejsze zakończenie treningu właśnie z powodu źle przemyślanego i niewłaściwie dobranego posiłku zjedzonego przed biegiem.

Zwróć uwagę na porę posiłku

Oprócz tego, że należy zwrócić uwagę na jedzenie przed bieganiem, ważna jest też pora posiłku. Jeśli zjemy zbyt późno może się to dla nas skończyć kolką, problemami żołądkowymi i ogólnie gorszym samopoczuciem. Natomiast jeżeli zjemy zbyt wcześnie, może zdarzyć się tak, że nasz organizm bardzo szybko upomni się o kolejną dostawę energii. Jeśli jej nie otrzyma, skutkować to będzie osłabieniem i zmęczeniem, a przez to i gorszym biegiem. Ostatni posiłek najlepiej jest zjeść na około 2 godziny przed biegiem. Jeżeli jednak zdarzy się tak, że nie mamy możliwości, aby zachować, taki odstęp czasu i zjemy coś później wtedy należy pamiętać, aby jedzenie przed biegiem było lżejsze. Może być to np., banan, który dostarczy nam energii, ale nie będzie za ciężki dla naszego żołądka. Warto mieć świadomość, że organizm też potrzebuje odpowiedniego czasu na strawienie jedzenia. Każdemu na pewno zdarzyło się choć raz biegać z pełnym brzuchem i na pewno nie było to najprzyjemniejsze doświadczenie.

Często, zdarza się też tak, że osoby trenujące w godzinach porannych, pomijają śniadanie przed biegiem. Zwykle dlatego, że jest zbyt wcześnie i nie chcę się im jeść. Jednak jeśli tak się bywa, warto wtedy zjeść choćby wspomnianego już banana. Dzięki temu możemy uniknąć hipoglikemii, czyli nagłego spadku poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie spadku energii i ogólnego zmęczenia w trakcie treningu.

Kuchenne eksperymenty zostaw „na później”

Kolejną ważną rzeczą jest to, aby nie eksperymentować w kuchni, a posiłek przed bieganiem zaplanować wcześniej i aby był on już przez nas sprawdzony i przetestowany. Eksperymentowanie może skończyć się tym, że pobijemy swój rekord w szybkości powrotu do domu lub biegu na orientację w poszukiwaniu najbliższej toalety. A chyba nie o takie rekordy nam chodzi…

Najeść się, ale nie do syta

To, co na pewno ważne to, aby nie przejadać się przed bieganiem. Dobrze jest czuć, że jesteśmy najedzeni, ale nie przejedzeni. Przejedzenie może znacznie obniżyć nasze samopoczucie podczas wysiłku. Czując się „ciężko” nie będziemy w stanie efektywnie wykonać planu, który sobie wyznaczyliśmy. I zamiast cieszyć się treningiem, będziemy toczyć ciężki bój o przetrwanie do końca naszego biegu.

Jaki posiłek przed bieganiem będzie najlepszy

Wszystko zależy od dystansu, jaki mamy w planie przebiec. Jednak nie od dziś wiadomo, że energię podczas biegu dają węglowodany zarówno proste, jak i złożone. Badania dowodzą, że spożywając również białko, jesteśmy w stanie zredukować uszkodzenia mięśni o ok. 15%.

Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady
Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady

Co jeść przed bieganiem – przykłady posiłków

  • Warzywa z ryżem i kurczakiem
  • Kasza gryczana z kurczakiem i pieczarkami
  • Owsianka z suszonymi owocami
  • Jogurt naturalny z muesli
  • Makaron z pomidorami i warzywami

Na krótko, czyli na około 30 min przed planowanym treningiem czy zawodami możemy zjeść coś lżejszego jak ryż z miodem, kanapka z masłem orzechowym, baton muesli, suszone owoce.

To o czym na pewno należy pamiętać to, aby unikać tłuszczy, ponieważ spowalniają one metabolizm, co może negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie podczas treningu.

Pasta party – czasem lepiej odpuścić

Obecnie, jadąc na zawody, praktycznie na każdej imprezie, dzień przed zawodami organizowane jest pasta party, czyli można powiedzieć, że jest to makaronowa uczta dla biegaczy. I o ile, węglowodany są ważne, o tyle niekoniecznie w posiłkach, których nie znamy i nie jedliśmy nigdy wcześniej… W tym przypadku również radzę nie eksperymentować i ewentualną kulinarną, makaronową ucztę zostawić sobie jako nagrodę po ukończonym biegu. Inaczej udział w zawodach możemy zakończyć w najbliższym napotkanym na trasie toi toiu… Dlatego, mimo że biegacze lubią ryzyko i nowe wyzwania, to tutaj radzę raczej zachować zdrowy rozsądek i nie ryzykować.

Nie zapominaj o nawadnianiu

Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady
Co jeść przed bieganiem? Praktyczne porady

Odpowiednie nawadnianie jest również niezwykle ważne. Bez tego nie będziemy w stanie biegać na tyle szybko i daleko jak byśmy chcieli. Co więcej, odwodnienie organizmu może negatywnie wpływać na naszą wydolność, a to skutkować może biegunkami, nudnościami czy wymiotami.

Kolejna kwestia dotyczy napojów gazowanych. Na pewno każdemu choć raz zdarzyło się wypić szklankę wody gazowanej przed treningiem, czując potem nieprzyjemne uczucie odbijania się. Poza wspomnianymi objawami ma to niekorzystny wpływ na pracę układu krążenia i utrudnia oddychanie.

Jeśli chodzi o alkohol, lepiej go unikać. Zwiększa on odwodnienie organizmu i utrudnia jego regenerację. Poza tym wypłukuje wiele cennych witamin jak magnez czy witaminy z grupy B.

Zapamiętanie opisanych wskazówek wpłynie pozytywnie nie tylko na jakość naszych treningów, ale także wyniki na zawodach i nasze codzienne samopoczucie i życie. Kiedy będziemy jeść dobrze, unikając jedzenia typu fast food, będziemy czuli się dużo lepiej, a nasze samopoczucie i chęć do życia będą dużo większe. Dlatego naprawdę warto połączyć ze sobą te dwa elementy, jakim jest dieta i trening.



freedom_martya_w Image Banner 728 x 90

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here