Bieganie, pływanie, jazda na rowerze czy inne aktywności są obecnie bardzo na topie. Jednak czy wszyscy, którzy decydują się na przyjaźń ze sportem wiedzą, jak trenować, aby był to efektywny trening?

Sport to rywalizacja. Obecnie coraz więcej osób trenuje, biega, uprawia triathlon czy inne sporty i tak samo jak wśród zawodowców, tak i tu pojawia się element rywalizacji. I wtedy zaczyna się zabawa. W zależności od dyscypliny, w bieganiu zaczyna się klepanie kilometrów, aby biegać dalej czy szybciej, podobnie w jeździe na rowerze czy pływaniu. Na siłowni podnosimy coraz większe ciężary, robimy coraz więcej powtórzeń danego ćwiczenia. Pomijana zostaje rozgrzewka czy rozciąganie po treningu bo przecież zrobimy je następnym razem… Jednak zapominamy o tym, że jako sportowcy amatorzy, treningi musimy wpleść w normalny plan dnia, czyli pracę, rodzinę i następnym razem okazuje się, że znów nie mamy czasu i sytuacja się powtarza. Dlatego lepiej niekiedy zamienić jeden trening biegowy lub ćwiczenia na siłowni na rollowanie, stretching czy ćwiczenia mobility tak, aby był to naprawdę efektywny trening.

Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.
Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.

Efektywny trening czyli czym skorupka za młodu nasiąknie

Ciało ludzkie skonstruowane jest tak, aby móc wykonywać miliony powtórzeń różnych ruchów. Jednak jeśli przez długie lata wykonujemy dany ruch niewłaściwie, zwiększa się ryzyko kontuzji. Co więcej stawy zużywają się szybciej, ale nie odczujemy tego od razu. Dolegliwości pojawią się za jakiś czas, a wtedy wiele osób zastanawia się, dlaczego np. bolą je plecy, jeśli regularnie wykonują ćwiczenia na siłowni, ćwiczenia na brzuch czy inne, wykorzystując przyrządy do ćwiczeń. Większość osób nawet nie pomyśli, że dolegliwości są wynikiem niewłaściwych treningów. Oczywiście u każdego ciało zareaguje inaczej. Ma na to wpływ genetyka, styl życia itp. Jednak prawidłowe poruszanie się i wykonywanie ćwiczeń pozwoli na naprawdę efektywny trening. Warto więc od początku zwracać uwagę na podstawowe zasady dotyczące wykonywania ćwiczeń czy właściwego poruszania się.

Bądź amatorem, trenuj jak profesjonalista

Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.
Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.

Mnóstwo osób uważa, że jeśli amator planując swoje treningi podchodzi do nich bardzo poważnie, to że przesadza i się popisuje. Czy bycie amatorem zwalnia z prawidłowego ćwiczenia? Na pewno nie. Tym bardziej, że trenując regularnie i w miarę często, ciało zazwyczaj ignoruje sygnały zwiastujące kontuzje. Dlaczego? Ponieważ w okresie, kiedy trenujemy intensywnie, poddajemy ciało obciążeniom, wtedy też odczuwanie bólu jest mocno upośledzone. Dopiero po jakimś czasie, kiedy ciało ostygnie, da nam odczuć, że ćwiczenia, które wykonywaliśmy, np. ćwiczenia na siłowni były robione niepoprawnie.

Nie myśl zero-jedynkowo

Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.
Efektywny trening? Tak, ale tylko ze sprawnym ciałem.

Wiele z osób które trenują, wyznacza sobie jakiś sportowy cel i do niego dąży. Często korzystając z planu treningowego, który niestety w wielu przypadkach z roli pomocnika i motywatora przeistacza się w kata. Zdziwiony? A czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się wykonywać jakieś ćwiczenie czy trening tak, aby spełnić założenia z planu treningowego? Adrenalina, skupienie się na liczbie powtórzeń czy kilometrów jaką mamy w planie, przysłania często prawidłowe wykonanie zadania. Bardzo prosty przykład. Wykonując ćwiczenia na siłowni, np. martwy ciąg, plan zakłada 20 powtórzeń, ale po 15 nie dajesz już rady. Co wtedy? Lepiej odpuścić, ale bardzo często, po prostu zaokrąglamy plecy i dociągamy tak jeszcze 5 powtórzeń, aby rachunki się zgadzały. Tylko zastanów się czy naprawdę warto… I czy za jakiś czas nie odbije się to dla Ciebie czkawką.

Bardzo dobrze, że obecnie coraz więcej osób w każdym wieku jest aktywnych fizycznie. Siłownie, profesjonalny sprzęt treningowy jest już dostępny dla każdego. Nie trzeba konstruować w piwnicach prowizorycznej salki do ćwiczeń. Jednak, aby zapobiec kontuzji zanim rzucisz się w wir bicia swoich rekordów i podnoszenia poprzeczki, poznaj zasady poruszania się w trakcie wykonywania ćwiczeń siłowo-wytrzymałościowych. Dobrze wykonywane ćwiczenia wpłyną na poprawę możliwości całego organizmu.




freedom_martya_w Image Banner 728 x 90

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here