Skurcz mięśni to nic innego jak mięsień, który kurczy się z dużą siłą i pozostaje w tym stanie przez kilkadziesiąt sekund, a czasem dłużej. Zatem jak zapobiegać skurczom mięśni? Jakie są ich przyczyny? Przeczytaj i dowiedz się, co robić, zanim skurcze znów zaczną utrudniać Ci życie.

Nie trzeba być sportowcem, aby doświadczyć tego nieprzyjemnego momentu. Najczęściej wtedy każdy z nas sięga po magnez. Jednak to nie jedyny składnik, którego brak może być przyczyną łapiących nas skurczy.

Potas a skurcze mięśni i jego znaczenie w organizmie człowieka

Potas a skurcze mięśni
Potas a skurcze mięśni

Potas jest minerałem, który rozpuszcza się w wodzie. Co za tym idzie, nietrudno się domyślić, że skoro nasze ciało w większości składa się z wody, potas obecny jest w całym naszym organizmie. Wraz z sodem reguluje poziom płynów i elektrolitów.

Oprócz wpływu na odpowiednie funkcjonowanie systemu nerwowego, poprawę koncentracji, potas decyduje również o właściwej pracy mięśni.

Dzienna porcja potasu dla dorosłej osoby wynosi 2000 – 3000 mg, a w przypadku sportowców wytrzymałościowych nawet więcej.

Potas w diecie sportowca

Potas a skurcze mięśni
Potas a skurcze mięśni

Jeśli uprawiasz sport to na pewno nie raz sięgałeś po banany. Podobnie podczas zawodów w punktach odżywiania na sportowców czekają banany. Jednak czy zastanawiałeś się, dlaczego właśnie te owoce? Łatwo jest je zjeść nawet podczas wysiłku, a do tego są właśnie bogatym źródłem potasu. Dzięki temu są w stanie szybko dostarczyć organizmowi energii i zmniejszyć zmęczenie.

Jednak potas to nie tylko banany. Występuje on we wszystkich produktach oprócz cukrów i tłuszczów. Ważne, aby nie były one przetworzone. Wśród najpopularniejszych warzyw i owoców, które zawierają potas wymienić należy, m.in.: pomidory, wspomniane już banany, ziemniaki, rodzynki i inne suszone owoce, awokado, także owoce cytrusowe, ale też np. kaszę gryczaną.

Potas a skurcze mięśni
Potas a skurcze mięśni

Niedobór potasu ma wpływ na Twoje wyniki

Niedobór potasu może powodować wspomniane już skurcze. Prowadząc w konsekwencji do osłabienia, zaburzeń układu nerwowego czy zaburzeń rytmu serca. Dlatego w trakcie wysiłku należy uzupełniać nie tylko magnez, ale właśnie potas, sód i chlor.

Czy nadmiar potasu szkodzi

Nadmiar potasu w organizmie człowieka może być szkodliwy. Jednak, jeśli jesteśmy zdrowi, nasze nerki czuwają nad tym, aby nadmiar tego pierwiastka był wydalany z organizmu wraz z moczem. Wynika z tego, że na nadmiar potasu powinny uważać osoby mające chore nerki.

Mając na uwadze powyższe informacje najlepiej zadbać o codzienną dietę, w której dostarczysz organizmowi niezbędną dawkę potasu. Dzięki temu nie tylko wpłyniesz pozytywnie na swoje zdrowie i samopoczucie, ale także możesz poprawić swoje wyniki sportowe.



freedom_martya_w Image Banner 728 x 90
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykuł7 różnic – pływanie w piance vs pływanie w stroju na basenie
Następny artykułNaleśniki z truskawkami z piekarnika
Małgorzata Stankiewicz
Zakochana w sporcie i podróżach. Właścicielka mopsa - Mopsiaka, który jest jej najlepszym towarzyszem w chwilach lenistwa, jeśli już uda jej się takie znaleźć. Biega maratony, ale nie tylko. W 2015 roku zdobyła Koronę Polskich Maratonów, a w 2016 zadebiutowała w triathlonie. Ukończyła 70.3 Herbalife Ironman Gdynia. Obecnie marzy zmierzeniu się z pełnym dystansem Ironman.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here