Zgodnie z definicją trening funkcjonalny to trening wielopłaszczyznowy oraz wielostawowy. Oznacza to, że wykonując ćwiczenia, angażujemy zarówno dolną jak i górną część ciała. Trening funkcjonalny wzmacnia, poprawia kondycję i stabilność, ale to nie jedyne zalety tej aktywności. Dowiedz się, dlaczego warto na stałe wprowadzić ten rodzaj treningu do swojego planu treningowego.

Niewiele osób wie, ale trening funkcjonalny wywodzi się z rehabilitacji. Idąc tym tropem nietrudno się domyślić, że ten rodzaj treningu wpływa pozytywnie na ogólną sprawność fizyczną. Ułatwia wykonywanie codziennych czynności. Może brzmi to dość banalnie, ale zapewne wielu osobom zdarzyło się poczuć ból pleców przy nieprawidłowym podnoszeniu czegoś ciężkiego z podłogi. No właśnie, a trening funkcjonalny pozwala wyeliminować te i podobne dolegliwości. Możliwości i rodzaje treningów, jakie można ułożyć w treningu funkcjonalnym ograniczone są tylko wiedzą i wyobraźnią trenera.

Trening funkcjonalny i jego najważniejsze zalety

To co na pewno ważne w treningu funkcjonalnym to to, że mięśnie podczas ćwiczeń nie są izolowane.

  • Ćwiczenia wykonywane w treningu funkcjonalnym mogą być zarówno dynamiczne jak i bardziej statyczne. Dzięki temu trening ten nie tylko wzmacnia, ale również poprawia stabilizację.
  • Prawidłowe wzorce ruchowe, które kształtuje trening funkcjonalny zmniejszają ryzyko kontuzji w trakcie innych treningów czy też podczas codziennych czynności.
  • Zwiększa się ruchomość oraz gibkość w stawach.
  • Rozwija się propriocepcja, czyli zmysł orientacji, dzięki czemu wzrasta świadomość naszego ciała, poprawia się równowaga.
  • Trening ten angażuje do pracy nie tylko mięśnie głębokie, ale także cały centralny gorset mięśniowy, tzw. „core”, dzięki temu łatwiej zachować prawidłową postawę.
Na czym polega i jakie korzyści daje trening funkcjonalny
Na czym polega i jakie korzyści daje trening funkcjonalny

Należy pamiętać, że w treningu funkcjonalnym nie pracujemy nigdy nad budową masy mięśniowej, a nad szybkością, kondycją, siłą i gibkością.

Jakiego sprzętu używamy w treningu funkcjonalnym

Na czym polega i jakie korzyści daje trening funkcjonalny
Na czym polega i jakie korzyści daje trening funkcjonalny

Tutaj ważne jest to, aby podczas treningu nie używać maszyn do ćwiczeń. Trening funkcjonalny charakteryzuje się właśnie tym, że podczas wykonywania ćwiczeń nie izolujemy poszczególnych mięśni. Nie oznacza to jednak, że nie ma w czym wybierać. Jest wręcz odwrotnie, do wyboru jest cała gama sprzętu, jak np. BOSU, sztangielki, taśmy TRX, gumy, stepy, kettlebells, drabinki, piłki lekarskie, skakanka itp.

Przykładowe ćwiczenia w treningu funkcjonalnym

  • Przysiad z wyskokiem
  • Wykroki naprzemienne ze wznosem ramion
  • Pompki spiderman
  • Dynamiczne wchodzenie na step czy krzesło z hantlami
  • Martwy ciąg
  • Ćwiczenia na brzuch z taśmami TRX
  • Ćwiczenia z kettlebells



To tylko przykładowe ćwiczenia. Wszystko zależy od dostępnego sprzętu, wyobraźni i zaangażowania. Wiadomo, że rodzaje treningów, które są obecnie dostępne są bardzo różne. Jednak trening funkcjonalny, to na pewno bardzo dobry wybór dla każdego, zarówno dla amatora jak i profesjonalisty. Jedno jest pewne, że ten trening nigdy nie będzie nudny.

 



freedom_martya_w Image Banner 728 x 90
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułKoktajle na odchudzanie – najpopularniejsze przepisy
Następny artykułOdzież termoaktywna Brubeck – test
Małgorzata Stankiewicz
Zakochana w sporcie i podróżach. Właścicielka mopsa - Mopsiaka, który jest jej najlepszym towarzyszem w chwilach lenistwa, jeśli już uda jej się takie znaleźć. Biega maratony, ale nie tylko. W 2015 roku zdobyła Koronę Polskich Maratonów, a w 2016 zadebiutowała w triathlonie. Ukończyła 70.3 Herbalife Ironman Gdynia. Obecnie marzy zmierzeniu się z pełnym dystansem Ironman.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here